Our social:

Minum Sambil Makan Bagus Untuk Penghadaman | Betul ke?

Minum air ketika makan bagus atau tak ?
Ramai yang kata minum ketika makan tak bagus untuk proses penghadaman. Ada yang memilih untuk minum selepas makan sebabnya tak mahu air menganggu proses penghadaman tersebut. Betul ke? Apa kata kita tahu dulu proses penghadaman tu bagaimana. 
Penghadaman bermula dari mulut anda, sebaik sahaja mula mengunyah makanan. Semasa mengunyah isyarat kelenjar air liur akan mula menghasilkan air liur atau saliva, yang mengandungi enzim yang membantu memecahkan makanan.
Air liur juga membantu melembutkan makanan, membuatkan ia berjalan lancar ke bawah esofagus dan ke dalam perut.
Sebaik sahaja di dalam perut anda, makanan bercampur dengan jus gastrik berasid, menghasilkan cecair tebal dikenali sebagai chyme. Chyme akhirnya bergerak ke arah bahagian pertama usus kecil.
Dalam usus kecil, chyme bercampur dengan enzim pencernaan dari asid pankreas dan hempedu. Ini turut memecahkan chyme, menyediakan nutrien untuk penyerapan ke dalam aliran darah.
Kebanyakan nutrien diserap sebagai chyme bergerak melalui usus kecil. Hanya sebahagian kecil masih belum dapat diserap sebaik sahaja ia mencapai usus besar.
Sekali dalam aliran darah, nutrien akan dihantar ke kawasan-kawasan yang berlainan di badan. Penghadaman berakhir apabila bahan-bahan sisa dikumuhkan dari usus besar melalui rektum. Bergantung kepada apa yang anda makan, proses penghadaman keseluruhan ini boleh mengambil masa dari 24 hingga 72 jam.
Jadi, apakah bagus minum air semasa makan?
  • Cecair membantu memecahkan ketulan besar makanan, menjadikannya lebih mudah untuk dibawa ke bawah esofagus anda dan ke dalam perut.
  • Ia juga membantu makanan bergerak dengan lancar, mencegah kembung dan sembelit.
  • Tambahan pula, perut merembeskan air, bersama-sama dengan asid perut dan enzim pencernaan, semasa penghadaman.
  • Jadi, air sangat diperlukan untuk fungsi enzim ini berjalan dengan lancar.
Terpulang sama ada nak minum sebelum makan atau semasa makan kerana air tu sangat sangat penting dalam proses penghadaman :)

Oleh: Aimi Nordin Sumber: AuthorityNutrition, erafm

0 comments:

Catat Ulasan